Korcsoportos hírlevél

29. Baba-mama hírlevél – 5,5 éves gyermek

Kedves Olvasó, kedves Szülők!

Hírlevelünk 29. számát teljes terjedelmében az iskolakezdés kérdéskörének szántuk. Számos egyéb, érdekes és hasznos cikket talál a várandósságtól a gyermek hetedik életévének betöltéséig terjedő időszakra vonatkozóan a www.koragyermekkor.hu weblapunkon.

Üdvözlettel:

Koragyermekkori program



Iskolakezdés – mikor és hová?

Sok anyuka és apuka nem számít rá, de az iskolakezdés az egész család számára fordulópont. Érdemes a szülőknek jól felkészülni lelkileg az első pár hónapra, amikor a gyermekükből iskolás lesz. Az iskolában mások a szokások, eltérőek a nevelési elvek, szigorodnak a szabályok. A boldogulás, a siker, az érvényesülés feltétele, hogy a gyermek éretten kezdje az iskolát. A hat év körüli gyermekek számára nagyon fontos, hogy a nekik megfelelő időben és a nekik megfelelő tanítóval kezdhessék a tanulást. A gyermeknek szüksége van a felnőttek segítségére, ő maga honnan is tudná eldönteni, elég érett-e az iskolára?

Sok szülő fél, hogy gyermeke még nem áll készen napi több órás üldögélésre, csendre és fegyelemre. Az iskolaérettség megállapítása néha nem könnyű: mást gondolnak a szülők és mást a szakemberek, sőt országonként is más-más életkort tartanak ideálisnak iskolakezdéshez (ez utóbbiban szerepet játszik az is, hogy különböző országokban különböző típusú terhelés éri a gyermekeket az első iskolaévekben). Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sok szülő úgy érzi: a szakemberek sokkal inkább velük szemben állnak és nem a segítségükért vannak, ha más a véleményük a gyermek iskolai érettségével kapcsolatban.

Nehéz elfogulatlan véleményt alkotni szülőként a gyermek képességeiről. A legtöbb szülő szemében a saját gyermek különleges, és ez így van rendjén. A szülők leginkább otthoni környezetben látják a csemetéjüket. Sok anyuka és apuka el sem tudja képzelni, a gyerek hogyan reagál, amikor az ovis csoporttársai között feladatot kap. A leggondosabb óvónő is csak nehezen tudja elmagyarázni, hogy a gyerek a többiekhez képest hogyan viselkedik. A tapasztalt óvónők sok évtized alatt sok száz gyereket láttak már… Amikor a helyzet nem egyértelmű, nevelési tanácsadás keretében iskolaérettségi vizsgálatot végezhetnek – feltéve, hogy az óvoda nem tud döntést hozni vagy ha véleménye eltér a szülőkétől.

Legjobb, ha a szülők meghallgatják a szakemberek véleményét és tanácsait, felteszik nekik a kérdéseket is, amelyek nyugtalanítják őket. Ezt követően a szülők feladata, hogy iskolát válasszanak. Az iskolába lépés ideje és módja elsősorban családi döntés. Érdemes figyelembe venni, hogy a gyerek milyen magas, mennyire erős, mennyire érzékeny, hogyan viselkedik a többi gyerekkel. Ha az átlagosnál aktívabb, örökmozgó csemeténk van, neki inkább kisebb létszámú osztály való, mint egy harmincfős. Jó előre át kell nézni az iskolaválasztási kínálatot (például van-e speciális iskola, sportosabb iskola vagy természetbarát iskola a közelben). A legnépszerűbb iskolákba hónapokkal előre be kell jelentkezni!

TIPP

  • Minél jobban el tudja képzelni gyermekünk, hogy mi vár rá az iskolában, annál jobban éli meg a változást.
  • Sok óvodában bár segíteni szeretnének, helyette inkább „riogatják” a gyerekeket az iskolával („az iskolában ezért fekete pontot kapsz”, „az iskolában nem lesz ilyen jó dolgod!”
  • A kicsik számára nagy stresszel járhat az iskolába lépés, és ennek akár látható tünetei is lehetnek: egy időre elkezdhetik megint szopni az ujjukat, hirtelen visszahúzódóak lesznek, éjszaka bepisilhetnek. Ez általában természetes reakció, ami azt jelenti, hogy a gyerek nehezen birkózik meg az új hellyel, ahol ismeretlen osztálytársak és tanárok, „beszólogató” nagyobb diákok veszik körül. Nagyon meglepődhet a szülő, amikor a következő évben már saját gyermekétől hallja, ahogy az elsősöknek azt mondja: „Figyelj, én már másodikos vagyok!”
  • A gyerek szereti a biztonságot és az ismert dolgokat, legjobb, ha az iskolakezdés pár hónapja alatt kiemelt figyelemmel és türelemmel reagálunk. Nagyon fontos a bátorítás az apától, az anyától és a család többi tagjától is: simogassa meg, dicsérje meg gyerekét mindennap! Mondja el neki, hogy mennyire büszke rá, hogy iskolás lett! Elevenítsen fel pár jó dolgot a saját iskolás éveiből, és olyan történeteket is, amelyek végül jól végződtek! Nézzegessenek együtt családi fotókat a szülő iskoláskorából!
  • Rengeteg erőt és biztonságot ad a gyereknek egy-egy ölelés, bíztató hátba veregetés, saját iskolai élmény, például: „Annak idején én is tartottam az iskolától, volt néhány osztálytársam, akikkel nehezen barátkoztunk össze, de szerintem te is jól fogod érezni magad és barátokat szerzel, mint én!”


Mit tehetünk?

Legjobb, ha az apuka és anyuka közösen végiggondolják, hogy a gyermek és a család szempontjából mi a legjobb döntés. Ne hasonlítgassuk gyermekünket másokhoz! Amint megszületett a közös döntés, utána következetesen támogassuk a szervezésben a másikat, és később se hibáztassuk ezért egymást! Fontos, hogy a gyermek érezze, hogy a szülők támogatják és biztonságot nyújtanak számára – így könnyebben beszokik, jobban érzi magát, jobban élvezi a tanulást, a közösséget, lesznek sikerélményei és szeretne magához képest jól teljesíteni, fejlődni.

Gyorslinkek