29. Baba-mama hírlevél – 5,5 éves gyermek
Kedves Olvasó, kedves Szülők!
Hírlevelünk 29. számát teljes terjedelmében az iskolakezdés kérdéskörének szántuk. Számos egyéb, érdekes és hasznos cikket talál a várandósságtól a gyermek hetedik életévének betöltéséig terjedő időszakra vonatkozóan a www.koragyermekkor.hu weblapunkon.
Üdvözlettel:
Koragyermekkori program
Iskolakezdés – mikor és hová?
Sok anyuka és apuka nem számít rá, de az iskolakezdés az egész család számára
fordulópont. Érdemes a szülőknek jól felkészülni lelkileg az első pár hónapra,
amikor a gyermekükből iskolás lesz. Az iskolában mások a szokások, eltérőek a
nevelési elvek, szigorodnak a szabályok. A boldogulás, a siker, az érvényesülés
feltétele, hogy a gyermek éretten kezdje az iskolát. A hat év körüli gyermekek
számára nagyon fontos, hogy a nekik megfelelő időben és a nekik megfelelő tanítóval
kezdhessék a tanulást. A gyermeknek szüksége van a felnőttek segítségére, ő maga
honnan is tudná eldönteni, elég érett-e az iskolára?
Sok szülő fél, hogy gyermeke még nem áll készen napi több órás üldögélésre, csendre és fegyelemre. Az iskolaérettség megállapítása néha nem könnyű: mást gondolnak a szülők és mást a szakemberek, sőt országonként is más-más életkort tartanak ideálisnak iskolakezdéshez (ez utóbbiban szerepet játszik az is, hogy különböző országokban különböző típusú terhelés éri a gyermekeket az első iskolaévekben). Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sok szülő úgy érzi: a szakemberek sokkal inkább velük szemben állnak és nem a segítségükért vannak, ha más a véleményük a gyermek iskolai érettségével kapcsolatban.
Nehéz elfogulatlan véleményt alkotni szülőként a gyermek képességeiről. A legtöbb szülő szemében a saját gyermek különleges, és ez így van rendjén. A szülők leginkább otthoni környezetben látják a csemetéjüket. Sok anyuka és apuka el sem tudja képzelni, a gyerek hogyan reagál, amikor az ovis csoporttársai között feladatot kap. A leggondosabb óvónő is csak nehezen tudja elmagyarázni, hogy a gyerek a többiekhez képest hogyan viselkedik. A tapasztalt óvónők sok évtized alatt sok száz gyereket láttak már… Amikor a helyzet nem egyértelmű, nevelési tanácsadás keretében iskolaérettségi vizsgálatot végezhetnek – feltéve, hogy az óvoda nem tud döntést hozni vagy ha véleménye eltér a szülőkétől.
Legjobb, ha a szülők meghallgatják a szakemberek véleményét és tanácsait, felteszik nekik a kérdéseket is, amelyek nyugtalanítják őket. Ezt követően a szülők feladata, hogy iskolát válasszanak. Az iskolába lépés ideje és módja elsősorban családi döntés. Érdemes figyelembe venni, hogy a gyerek milyen magas, mennyire erős, mennyire érzékeny, hogyan viselkedik a többi gyerekkel. Ha az átlagosnál aktívabb, örökmozgó csemeténk van, neki inkább kisebb létszámú osztály való, mint egy harmincfős. Jó előre át kell nézni az iskolaválasztási kínálatot (például van-e speciális iskola, sportosabb iskola vagy természetbarát iskola a közelben). A legnépszerűbb iskolákba hónapokkal előre be kell jelentkezni!
|
TIPP |
|
Mit tehetünk?
Legjobb, ha az apuka és anyuka közösen végiggondolják, hogy a gyermek és a család szempontjából mi a legjobb döntés. Ne hasonlítgassuk gyermekünket másokhoz! Amint megszületett a közös döntés, utána következetesen támogassuk a szervezésben a másikat, és később se hibáztassuk ezért egymást! Fontos, hogy a gyermek érezze, hogy a szülők támogatják és biztonságot nyújtanak számára – így könnyebben beszokik, jobban érzi magát, jobban élvezi a tanulást, a közösséget, lesznek sikerélményei és szeretne magához képest jól teljesíteni, fejlődni.



