Iskolakezdés – mikor és hová?
29_iskolakezdes.jpg
/data/cms68867/29_iskolakezdes.jpg
150
217
-
29_iskolakezdes.jpg
/data/563482/tn_29_iskolakezdes.jpg
39
56
thumbnail: -
Sok anyuka és apuka nem számít rá, de az iskolakezdés az egész család számára
fordulópont. Érdemes a szülőknek jól felkészülni lelkileg az első pár hónapra,
amikor a gyermekükből iskolás lesz. Az iskolában mások a szokások, eltérőek a
nevelési elvek, szigorodnak a szabályok. A boldogulás, a siker, az érvényesülés
feltétele, hogy a gyermek éretten kezdje az iskolát. A hat év körüli gyermekek
számára nagyon fontos, hogy a nekik megfelelő időben és a nekik megfelelő tanítóval
kezdhessék a tanulást. A gyermeknek szüksége van a felnőttek segítségére, ő maga
honnan is tudná eldönteni, elég érett-e az iskolára?
Sok szülő fél, hogy gyermeke még nem áll készen napi több órás üldögélésre, csendre
és fegyelemre. Az iskolaérettség megállapítása néha nem könnyű: mást gondolnak
a szülők és mást a szakemberek, sőt országonként is más-más életkort tartanak
ideálisnak iskolakezdéshez (ez utóbbiban szerepet játszik az is, hogy különböző
országokban különböző típusú terhelés éri a gyermekeket az első iskolaévekben).
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sok szülő úgy érzi: a szakemberek sokkal inkább
velük szemben állnak és nem a segítségükért vannak, ha más a véleményük a gyermek
iskolai érettségével kapcsolatban.
Nehéz elfogulatlan véleményt alkotni szülőként a gyermek képességeiről. A legtöbb
szülő szemében a saját gyermek különleges, és ez így van rendjén. A szülők leginkább
otthoni környezetben látják a csemetéjüket. Sok anyuka és apuka el sem tudja képzelni,
a gyerek hogyan reagál, amikor az ovis csoporttársai között feladatot kap. A leggondosabb
óvónő is csak nehezen tudja elmagyarázni, hogy a gyerek a többiekhez képest hogyan
viselkedik. A tapasztalt óvónők sok évtized alatt sok száz gyereket láttak már…
Amikor a helyzet nem egyértelmű, nevelési tanácsadás keretében iskolaérettségi
vizsgálatot végezhetnek – feltéve, hogy az óvoda nem tud döntést hozni vagy ha
véleménye eltér a szülőkétől.
Legjobb, ha a szülők meghallgatják a szakemberek véleményét és tanácsait, felteszik
nekik a kérdéseket is, amelyek nyugtalanítják őket. Ezt követően a szülők feladata,
hogy iskolát válasszanak. Az iskolába lépés ideje és módja elsősorban családi
döntés. Érdemes figyelembe venni, hogy a gyerek milyen magas, mennyire erős, mennyire
érzékeny, hogyan viselkedik a többi gyerekkel. Ha az átlagosnál aktívabb, örökmozgó
csemeténk van, neki inkább kisebb létszámú osztály való, mint egy harmincfős.
Jó előre át kell nézni az iskolaválasztási kínálatot (például van-e speciális
iskola, sportosabb iskola vagy természetbarát iskola a közelben). A legnépszerűbb
iskolákba hónapokkal előre be kell jelentkezni!
TIPP
-
Minél jobban el tudja képzelni gyermekünk, hogy mi vár rá az iskolában, annál jobban éli meg a változást.
-
Sok óvodában bár segíteni szeretnének, helyette inkább „riogatják” a gyerekeket az iskolával („az iskolában ezért
fekete pontot kapsz”, „az iskolában nem lesz ilyen jó dolgod!”
-
A kicsik számára nagy stresszel járhat az iskolába lépés, és ennek akár látható tünetei is lehetnek: egy időre elkezdhetik megint szopni
az ujjukat, hirtelen visszahúzódóak lesznek, éjszaka bepisilhetnek. Ez általában
természetes reakció, ami azt jelenti, hogy a gyerek nehezen birkózik meg az új
hellyel, ahol ismeretlen osztálytársak és tanárok, „beszólogató” nagyobb diákok
veszik körül. Nagyon meglepődhet a szülő, amikor a következő évben már saját gyermekétől
hallja, ahogy az elsősöknek azt mondja: „Figyelj, én már másodikos vagyok!”
-
A gyerek szereti a biztonságot és az ismert dolgokat, legjobb, ha az iskolakezdés pár hónapja alatt kiemelt
figyelemmel és türelemmel reagálunk. Nagyon fontos a bátorítás az apától, az anyától
és a család többi tagjától is: simogassa meg, dicsérje meg gyerekét mindennap!
Mondja el neki, hogy mennyire büszke rá, hogy iskolás lett! Elevenítsen fel pár
jó dolgot a saját iskolás éveiből, és olyan történeteket is, amelyek végül jól
végződtek! Nézzegessenek együtt családi fotókat a szülő iskoláskorából!
-
Rengeteg erőt és biztonságot ad a gyereknek egy-egy ölelés, bíztató hátba veregetés, saját iskolai élmény, például:
„Annak idején én is tartottam az iskolától, volt néhány osztálytársam, akikkel
nehezen barátkoztunk össze, de szerintem te is jól fogod érezni magad és barátokat
szerzel, mint én!”
Mit tehetünk?
Legjobb, ha az apuka és anyuka közösen végiggondolják, hogy a gyermek és a család
szempontjából mi a legjobb döntés. Ne hasonlítgassuk gyermekünket másokhoz! Amint
megszületett a közös döntés, utána következetesen támogassuk a szervezésben a
másikat, és később se hibáztassuk ezért egymást! Fontos, hogy a gyermek érezze,
hogy a szülők támogatják és biztonságot nyújtanak számára – így könnyebben beszokik,
jobban érzi magát, jobban élvezi a tanulást, a közösséget, lesznek sikerélményei
és szeretne magához képest jól teljesíteni, fejlődni.