Legfrissebb tartalmak

A logopédiai foglalkozásokról…

2016.09.02.

A szeptember az óvodákban nem csak az évkezdésről szól, ez az óvodai logopédiai szűrések időszaka is, amikor a logopédus szakemberek felmérik a gyermekek képességeit, beszéd- és nyelvi fejlettségét. A logopédiai szűréseket követően, amennyiben szükséges, a szakemberek javaslatára veszik kezdetüket a logopédiai foglalkozások. A szülőkben sokszor felmerül a kérdés, vajon mi történik ezeken a foglalkozásokon, mikor zajlanak, nem zavarják-e a gyermek kialakult napi/heti rendjét? Egyéni vagy csoportos foglalkozás keretében történnek? Mennyi ideig tart egy-egy alkalom? Milyen rendszerességgel találkoznak a gyermekek a logopédusokkal? Ilyen és ehhez hasonló tisztázandó kérdésekkel találkoznak az óvodákban és iskolákban dolgozó logopédusok.

A fenti kérdések jelzik, hogy mennyire fontos a szülők és a szakemberek közötti kommunikáció, a rendszeres és kölcsönös tájékoztatás, együttműködés, amely a bizalom és a munka eredményességének az alapja.

Mind a szülők, mind pedig a gyermekekkel foglalkozó szakemberek célja az, hogy kialakuljon a gyermek tiszta beszéde, mely a verbális kommunikációt alapozza meg.

Tovább >>

Csecsemőkori csípő problémák, csípőtorna

2016.09.02.

Az újszülöttek vizsgálatai között szerepel a csípő szűrése is. Ezt a vizsgálatot mind a kórházban, mind a háziorvosi ellátásban elvégzik, majd 4 hónapos korban megismétlik. Több ok vezethet a csípőproblémák kialakulásához: örökletes és szerzett tényezők. Ez utóbbiak közül a leggyakoribbak: a méhen belüli téraránytalanság (nagy születési súlyú baba), a medencevégű fekvés (farfekvés), a kis mennyiségű magzatvíz és vannak, lehetnek ma még ismeretlen okok is. Tény, hogy leányoknál gyakrabban fordul elő.


Tovább >>

Kihez forduljunk, ha beszédhibás a gyermek?

2016.09.02.

Honnan tudhatja egy gyakorló szülő, aki nem rendelkezik pedagógia, logopédiai tapasztalatokkal, hogy gyermeke beszéde korának megfelelő-e? Vagy a beszédfejlődésben van-e valamilyen elmaradás? Vannak-e korrigálásra szoruló hangjai? Mikor alakul ki a tiszta beszéd? Mit tehetünk gyermekünk megfelelő beszédfejlődéséért? Egyszerűen csak többet kell mesélnünk neki? Végül a legfontosabb: kihez forduljunk? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel egy szülőben gyermeke beszédfejlődése során.

Tovább >>

Kullancscsípés

2015.07.16.

Késő tavasztól, az ősz beálltáig a kullancsok sok izgalmat okozhatnak. Kár lenne azonban ezért száműzni az életünkből a természetben eltöltött órákat. Hogyan védekezhetünk ellenük és az általuk terjesztett kórokkal szemben?

Tovább >>

Bölcsődébe, óvodába szoktatás

2015.07.16.

Mi az ideális életkor a közösségi élet kezdetére? Van-e jól bevált recept a beszoktatásra? Hogyan történjen? Nem fogunk lelkileg sérülni?

Egy szülő fejében számtalan kérdés merül fel, amikor elérkezik a pillanat, és gyermeke megkezdi a családtól való elszakadást.

A közösségi életre való felkészülés minden kisgyermek életében éppúgy, mint a fejlődésük üteme, eltérő. Más életszakaszban lépnek be a másodlagos szocializációs közegbe (bölcsőde, óvoda, családi napközi, stb.), más ütemben és más módon történik a beszoktatás, beilleszkedés. Sok tényező befolyásolja a fentieket, például

  • a gyermek személyisége,
  • a család összetétele, anyagi helyzete,
  • az édesanya érzelmei. Mennyire érzi jól magát „anya szerepben”, mikor érzi úgy, hogy ideje visszatérni a munkaerőpiacra.
Tovább >>

A gyermekek védelme az ultraibolya sugárzástól

2015.07.16.

A gyermekek dinamikusan növekszenek, ezért fogékonyabbak a környezeti veszélyekre, mint a felnőttek. Sok életműködés, mint pl. az immunrendszeré, nem teljesen kifejlődött születéskor, és a nem biztonságos környezet gátolhatja a normális fejlődésüket. A legtöbb környezeti veszély azonban megelőzhető. Az gyermekek egészségének megőrzésére a leghatékonyabb út az, ha csökkentjük kitettségüket a lehetséges ártalmaknak.

Tovább >>