18. Baba-mama hírlevél – 11 hónapos gyermek
Kedves Olvasó, kedves Szülők!
Hírlevelünk 18. számában beszélünk a mese erejéről, arról, hogyan járul hozzá gyermekünk fejlődéséhez, illetve a fogápolás fontosságáról, melyet nem lehet elégszer hangsúlyozni.
Számos egyéb, érdekes és hasznos cikket talál a várandósságtól a gyermek hetedik életévének betöltéséig terjedő időszakra vonatkozóan a www.koragyermekkor.hu weblapunkon.
Üdvözlettel:
Koragyermekkori program
Egészséges delírium ingyen: hallgassunk, olvassunk mesét
Gyermeke bizonyára már komoly felfedező lett, aki igyekszik birtokba venni a lakást. Állandóan mozgásban van, folyamatosan tesztel valamit, hol a röppályát, hol a hangforrásokat, hol a tárgyak méreteit egymásba pakolással. Értelme, gondolkodása a környezete állandó felfedezése mellett a mesék által is fejlődik.
Kezdetben egy-egy kép köti le a gyermek figyelmét. Érdemes olyan keménylapos
könyvet választani a könyvtárban, vagy a könyvesboltban, amelyik átlátható, kedves
figurákkal ábrázol valamilyen egyszerű képet, vagy cselekvést a mindennapokból.
A legjobb, ha saját szavainkkal meséljük el, keltjük életre a képen látható történetet:
egyszerű szavakkal, rövid mondatokkal. Egy-egy tárgy, növény, vagy állat kapcsán
a kisgyermekek élvezettel hallgatják vissza a saját napjaik történetét, amint
azt valaki más, kedves szereplő éli meg. Például: Mackó Marci reggel beledugta
papucsába a lábát, aztán a konyhában megreggelizett. Először egy jó piros almát
evett, aztán lekváros kenyeret, és gyümölcsteát ivott hozzá. Aztán elment az anyukájával
a játszótérre, stb. Ilyenkor a gyerekek gyakran édesanyjuk biztonságot nyújtó
ölében kuckóznak, így a mese összekapcsolódik a babusgatással, és a legkedveltebb
időtöltések egyikévé válik.
A gyerekek szeretik önmagukat, vagy egy általuk nagyon szeretett személyt, családtagot nézegetni fényképeken. Lapozgatás közben mondjuk el a gyermeknek, hogy kit, mit lát, mesélhetünk a régi időkről.
Kicsit nagyobb korában, körülbelül 15-18 hónapos kora körül egyre többet halandzsázik a kisgyermek, amit egy-egy számára fontos és ismert szóval tűzdel (pl. 'tita' a cica helyett). Már könnyedén kiválasztja a mesekönyvben, hogy hol van a kedvenc állata, segítség nélkül megmutatja, hogy hol a kisautó vagy a kutya.
Másfél-kétéves korban előkerülhetnek a puha lapú könyvek, amelyeken már picit hosszabb, de még mindig egyszerű történetek bontakoznak ki. Két-hároméves kor körül megjelennek az igék. A gyermek csillogó szemmel bökdösi a lapokat, és ha nem reagálunk elsőre elég gyorsan, akkor kiabálja, hogy "Maci potty! Maci potty!". A gyermeknek nem csak az a mese, amit felolvasunk neki a könyvből, hanem elsősorban az, ami megmozgatja a fantáziáját és jó érzést kelt benne. Minél személyesebb, annál jobb, ezért a legjobb, ha magunk mesélünk neki a saját szavainkkal egy történetet pl. egy hasonló korú kisfiúról vagy kislányról. Egy ekkora gyermek már látja az összefüggéseket, ezért a történeteket egyre gyakrabban kíséri a "miért?" kérdése. Aki ilyet kérdez, az már érti, hogy a világban a dolgok összefüggésben vannak egymással. Az ok okozattal jár, egy cselekedet következményekkel, és ezek mögött szándék rejlik. Az is érdekli, hogy annak, aki csinál valamit, mi a célja. Pl. „Mit csinál a cica?” - kérdezi egy kisgyerek. „Nyalogatja a bundáját!” - válaszolja az apukája. „Miért?” „Azért, hogy tiszta legyen!” És következnek az újabb és újabb miértek. Az esti lefekvés előtt rendszeresítsük, hogy elmeséljük gyermekünknek, mi minden jó dolog történt a mai napon, amiért hálásak lehetünk (ez lehet akár a reggeli lekváros kenyér is). Hagyjuk, hogy lehetőség szerint ő is kiegészítse emlékeivel a történetet. Ha olyan dolgot csinált a nap folyamán, amit nem ildomos, beszéljük meg vele, hogy legközelebb ne csináljon ilyet. Ugyanígy reggel szakítsunk 3-4 percet arra, hogy átbeszéljük: mi minden fog ma történni? Minek fogunk örülni? Mikor, hogyan lehetek ma jó gyermek?
|
TIPP |
|
Ne fosszuk meg a mese élményétől a gyermekünket! Ha mi magunk nem vagyunk jó olvasók, kérjünk meg egy idősebb testvért, vagy szomszéd nénit, hogy olvasson a gyereknek mesét. Ha nem tellik a családi költségvetésből könyvre, keressük meg a könyvtárat, ahol a gyermekek ingyen kölcsönözhetnek jobbnál jobb könyveket. Legalább halkítsuk le a tévét, mert kizárja az alkalmat az együttlevésre. Legyen a lakásban legalább egy nyugodt sarok, ahová nem ér el a tévé zaja és villódzása. Egyre több család teljesen kiiktatja a napközbeni tévézést a kisgyermekes életkorban. |
Később, hat-hétévesen a lefekvés előtti időszak fontos kelléke az élőszóban elhangzó mese vagy történet. Ebben az életkorban a népmeséknek és a tündérmeséknek van nagy szerepük a fantázia és a belső képek alakulásában. De ugyanilyen fontos az otthoni mondókázás, verselés is napközben, vagy délután. Ehhez ajánlhatjuk Weöres Sándor, vagy Kányádi Sándor gyermekverseit, amelyekből a neten és könyv alakban is sokat lehet találni. Szintén jók erre a megzenésített versek, de csak olyan előadókat válasszunk, akik formáltan, jól érthetően ejtik a szöveget, ebben a műfajban pl.: Gryllus Vilmos lemezei azok, melyek a korosztálynak is megfelelnek, és helyes, pontos kiejtési mintát adnak.
Fogápolás
Az ép, gondozott fogazat kicsiknél és nagyoknál is egészségesebb életet jelent. Sőt, a fogazat fontos szerepet játszik a hangképzésben, beszédben is. Ezért várandósságunk alatt ügyeljünk arra, mit eszünk, tartsuk tisztán a fogainkat és rendszeresen ellenőriztessük őket.
Egyszerűbb és kellemesebb a fogszuvasodást megelőzni, mint kezeltetni. Ha egészségesen
tápláljuk a gyermekünket, valamint ápoljuk a száját és fogát, jó úton járunk.
Sokat segít, ha a csecsemők elsősorban anyatejet kapjanak, szoptatással - minél
tovább, annál jobb. A cumisüvegből táplált csecsemőket ne hagyjuk elaludni cumival
a szájukban. Ha hozzászoktatjuk a gyermeket, hogy a cumisüveget és tartalmát nyugtatóként
vagy elalváshoz használja, akkor az alvó gyermek fogai (gyakran cukros, savas)
tápszerben fognak ázni egész este - mivel alvás közben nem lehet nyelni. Ilyen
esetben a tejfogak nyakán elég gyorsan elindul a szuvasodás, amit egy-két éves
korban lehetetlen rendbe tenni. ezért 3-4 éves korukra a gyermekek szájában már
csak a gyökerek találhatók meg a teljes fogak helyett, ami miatt nem tud rendesen
rágni, ráadásul komoly fájdalmai lehetnek. Ez a tönkrement fogazatot sajnos már
csak a maradandó fogak tudják kiváltani később. Szigorúan kerüljük a cukrot, a
cukrozott kekszeket, tápszereket, élelmiszereket és italokat a hozzátáplálás bevezetésekor
és később is. A cukorban "lakik" a fognyűvő manócska! A jó fogakhoz leginkább
A-, B-, D-, és C-vitaminokra, valamint kalciumra és foszforra van szüksége a gyermeknek.
|
TIPP |
|
A csecsemők ínyét, később a fogait étkezés után óvatosan dörzsöljük át nedves pelenkával vagy gézdarabbal. Az első fogak megjelenésekor használhatunk babafogkefét, olyat, amilyen kifejezetten a legkisebbeknek gyártanak. Fogkrémet még ne használjunk, mert a kisgyermek lenyelheti. Akit érdekel, további fogápolási tippeket olvashat a Koragyermekkori program honlapján (www.koragyermekkor.hu). |



